Isännöitsijä Ilkan painajaisuni

mennessä | huhti 8, 2022 | Yleinen

Kuten vanha tunnettu sanonta kuuluu: “ennakointi ja viemäreiden säännöllinen huolto isännöitsijän stressin loitolla pitää.” Hyvä on, me juuri keksimme tuon sanonnan, mutta perää siinä on. Tämän totesi myös isännöitsijä Ilkka maanantaiaamuna, jona taloyhtiön viemärit eivät olleetkaan tukossa ja parkkipaikalla pystyi kävelemään ilman kumisaappaita – toisin kuin Ilkka pelkäsi.

 

Puhelu, jota yksikään isännöitsijä ei halua saada

Tavallinen kiireinen iltapäivä isännöintitoimistolla. Laskujen hyväksymistä, tulevan kokouksen valmistelua, välissä pari kuppia kahvia ja soittoja sinne tänne. Kunnes Ilkka saa pahaenteisen puhelun hätääntyneeltä Mansikkakujan asukkaalta. Asunnon lattiakaivosta pulppuaa likavettä ja naapurissa sama homma! Samaan aikaan jo uusi soittaja koputtaa taustalla. Asukkaat ovat kauhuissaan, likavesi sen kun pulppuaa ja Ilkan pää lyö tyhjää. Missä oli sen firman numero, jonka voisi hälyttää apuun hätätilanteessa?

Ilkka hyppää lopulta itse autoon ja lähtee paikan päälle katsomaan tilannetta puhelimen soidessa taukoamatta taustalla. Parkkipaikalla hän huomaa, että sekin lainehtii. “Täällähän tarvittaisiin kumisaappaat”, Ilkka vaikeroi harpatessaan suuren lätäkön yli.

Ilkka voisi vaikka vannoa, että taloyhtiöön oli tehty kyseisen viemärin kuvaus ja puhdistus viime syksynä. Oliko se kuitenkin jäänyt hoitamatta? “Miten näin on päässyt käymään”, Ilkan korvaan tivataan luurin toisessa päässä.

Juuri kun viemärivesi on ryöppyämässä Ilkkaa kohti, kuuluu tuttu sävel. Herätyskello. Helpotuksen tunne valahtaa Ilkkaan.

Viemäriasioissa on hyvä pelata varman päälle

Toimistolla Ilkkaa väsyttää. Hän kertoo työkaverilleen Riikalle painajaisestaan. “No olipa uni! Drainman hoiti viemäreiden puhdistuksen Mansikkakujalle jo viime syksynä. Niistä viemäreistä ei tarvitse huolehtia pitkään aikaan”, Riikka nauraa. “Voin vaikka lähettää Drainmanin raportin sähköpostiisi, siinä lukee selkeästi kaikki.”

Ilkka avaa sähköpostiviestin ja toden totta: raportti on kirjattu syyskuulle ja siinä lukee selvästi viemärin kuvauksessa havaitut seikat sekä tehdyt ja suositellut toimenpiteet. Ilkka rentoutuu, mutta vilkaisee silti puhelintaan kuin odottaen sen soivan hetkenä minä hyvänsä. Drainmanin numeron hän tallentaa heti kännykkäänsä – viemäriasioissa kun on hyvä pelata varman päälle.

 

Selkeää ja luotettavaa yhteistyötä

Uni jää vaivaamaan Ilkkaa sen verran, että vielä samana päivänä hän päättää tilata myös salaojien kuvauksen Mansikkakujalle. Onhan edellisestä kuvauksesta vierähtänyt kohta jo kymmenen vuotta, mitä pidetään yleisesti hyvänä rajana salaojien kuvausvälille. Ilkka tuumii, että ennakoimalla ja hoitamalla asian heti pois tehtävälistalta hän saa nukkua yönsä taas rauhassa.

Riikka pitää ajatusta hyvänä. “Viimeksi yhteistyö sujui tosi kätevästi. Ei tarvinnut toimittaa mitään lippu-lappuja, vaan saimme tarjouksen suoraan sähköpostiin osoitteen perusteella. Drainman hoiti kaiken tiedotteen laatimisesta ja asukkaiden ohjeistamisesta lähtien”, hän muistelee. “Ja ehkä sinäkin voit ottaa taas rennommin.”

Iltapäiväkahvien aikaan Ilkan mieli on jo kevyempi. Kumisaappaat voi jättää jatkossakin kaappiin, salaojien kuvaus on nyt sovittu.