Saako kehua?
Ennen työn tilausta asiakas esitti minulle erittäin hyvän kysymyksen. Kilpailussa oli jäljellä enää kaksi kandidaattia, joiden toimitussisältö ja hinta olivat lähes samat. Kysymys kuului: miksi heidän pitäisi valita juuri Drainman?
Yritin sopertaa jonkun hyvän vastauksen, mutta kohtasin tutun ongelman. Itseä on aina vaikea kehua, varsinkin pyydettäessä.
Tilanteesta syntyi tarve pohtia asiaa syvemmin ja lopulta halu kirjoittaa siitä sinulle. Vastauksesta tuli pitkä, mutta yksittäisten sanojen merkitys jää ohueksi ilman pysähtymistä, pohdintaa ja perusteluja.
Arvot, eli hyvät aikomukset
Yritykseni oli alussa henkilö, minä. Se oli “toiminimi” joka toimi yksityisen elinkeinonharjoittajan eli yrittäjän henkilökohtaisella y-tunnuksella. Aloitin omalla nimelläni ja henkilökohtaisella vastuulla. Alusta asti oli selvää, että oman nimeni pitää säilyä puhtaana asiakkaiden ja viranomaisten näkökulmista – tuli vastaan mitä tuli.
Oli myös selvää, että velvoitteet ja lupaukset piti täyttää. Luottamus on kaiken toiminnan perusta. Minä näen asian niin, että jos ei ole luottamuksen arvoinen, merkitys vähenee ja arvostus laskee. Lopulta voi löytää itsensä vaikeuksista. Luottamus on siinä, että on kyky sopia mitä tehdään ja sen jälkeen tehdään mitä on sovittu.
Kaikki ei kuitenkaan aina mene niin kuin on sovittu tai suunniteltu. Silloin pitää kyetä myöntämään virheensä ja toteamaan tosiasiat. Suoruus on sitä, että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa sanotaan tosiasiat ääneen ja aloitetaan keskustelu. Aina ei ole tarve puhua vain ongelmista tai virheistä, vaan suoruutta vaatii myös positiivisten asioiden esiin tuominen ja tunteista puhuminen.
Tunteet ohjaavat ihmisten toimintaa hyvin pitkälle ja järki toimii apuna. Myötäeläminen on inhimillisyyttä. Se on kyky tuntea empatiaa, eli asettua toisen ihmisen asemaan. Auttamisen halu lähtee empatian kokemuksesta. Jos autan asiakasta vain rahan takia, niin se näkyy läpi. Jos minulla on kyky nähdä toisen ihmisen tilanne ja mahdollisuus asettua hetkeksi hänen asemaansa, pystyn paremmin auttamaan ja toinen kokee tulleensa autetuksi.
Asiakaskokemukset
Ihminen on laumaeläin. Usein päätökset syntyvät sen mukaan, mitä muut ovat tehneet vastaavassa tilanteessa. On helpompaa tehdä ostopäätös jos tiedän, että kaveri tai naapuri ovat tilanneet samasta paikasta. Asiakaskokemuksen arvoa ei liiketoiminnassa aina ymmärretä. “Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas” pitää paikkansa.
Tutkimusten mukaan hyvä asiakaskokemus kerrotaan yleensä yhdelle tai kahdelle kaverille, mutta huono kokemus keskimäärin jopa yhdeksälle. Someaika on tuonut tähän oman säväyksensä ja monet yritykset ovatkin somemyrskyn pelossa tarkentaneet omia toimintatapojaan. Pelko ja pintakiilto ovat kuitenkin huonoja aineksia ja ajureita. Tarvitaan pehmeitä arvoja, myötäelämistä ja inhimillisyyttä. Niiden yhdistäminen liiketoimintaan on haastavaa, mutta ei mahdotonta.
Vastaukseni alun kysymykseen on, että tavoitteemme on vaatimattomasti olla parhaita siinä mitä teemme. Vähempi kun ei riitä. Sanahelinää? Ainakin itse olemme vakuuttuneita asiasta ja asiakkailtamme saadun palautteen perusteella meillä ei ole mitään hävettävää.
Tässä kaksi linkkiä: toinen jo kolme vuotta sitten tehtyyn yritysesittelyymme, jolloin tavoitteet olivat jo kirkkaasti mielessä, ja toinen asiakkaidemme antamiin palautteisiin heidän kokemuksistaan meistä.
Drainman Oy:n yritysesittely
Asiakkaidemme kokemuksia meistä.
Mikko Ihonen
Yrittäjä, toimitusjohtaja