Isännöitsijänä työskentelevä Minna istahti työpöytänsä ääreen lounastamaan ja huokaisi syvään. Kiireinen aamu alkoi olla ohi, mutta myös päivän loppupuolelle riitti kovasti hommia. Ohjelmassa oli kohteiden kiertelyä, yhteydenottopyyntöjä ja kokouksen valmistelua. Ansaittu tauko, todellakin.
Ajatukset hakeutuivat kuin itsestään ei-kiireellisiksi merkittyihin töihin. Minnan kalenterisysteemissä olisi ollut tehostamisen varaa, sillä viikkojen ja kuukausien päähän suunnitellut askareet päätyivät usein paperilappusille ympäri työpöytää. Minna vilkaisi nopeasti erästä muutaman päivän takaisen puhelun päätteeksi sutaistua muistutusta: vuosituhannen vaihteessa valmistunut, nelisenkymmentä asuntoa käsittävä asunto-osakeyhtiö Varpusrinne kaipaisi pian viemärihuoltoa.
Toki Minna oli hakenut tietoa viemärihuollon kustannuksista jo aiemmin, olivathan kohteen osakkaat valppaana omaisuutensa arvon säilymisestä. Hän halusi kuitenkin olla varma, että huolto tulisi tilattua juuri oikeasta paikasta. Mistä siis saisi viemärit kuntoon luotettavasti ja laadukkaasti, mutta myös edullisesti?
Ammattilaisen valintaa hankaloitti se, ettei ennestään tuntemattomista toimijoista ollut varmoja takeita. Miten yhteistyö lopulta sujuisi, ja olisiko saatu tarjous selkeä ja ymmärrettävä myös maallikolle? Minna oli kokenut isännöitsijä, mutta viemäreiden asiantuntemusta ei todellakaan löytynyt – kuluihan arki jo muutenkin hektisissä merkeissä. Toisin sanoen Minnalla ei olisi lainkaan kärsivällisyyttä epäsuoralle viestinnälle tai hämärille, yllättäville lisäkuluille.
Yhteydenottolomakkeita selaillessaan Minna huomasi, että jotkut firmat tarvitsivat liitteeksi monenlaisia taustaselvityksiä. Poikkeuksena erottui yritys nimeltä Drainman, jolle tarvitsi ilmoittaa vain kiinteistön osoite. Yrityksen sivustolla luvattiin myös selkeä tarjous, josta näkisi, mistä maksetaan ja paljonko. Jos tällainen lupaus pitäisi, asia olisi Minnan puolesta kyllä täysin selvä! Pikaisella näpyttelyllä tarjouspyyntö oli valmis matkaan.
***
Drainmanin vastaus odotti sähköpostissa jo seuraavana aamuna. Kuten luvattu, tarjous oli helposti selattava ja hyvin jäsennelty. Ei hullumpaa, pohti Minna, ja hintoja selatessa hymy nousi jo korviin. Hinnat kullekin toimenpiteelle oli eritelty selkeästi, myös yhteishinta Varpusrinteen kaikille 37 asunnolle. Eikä kokonaiskustannus ollut lainkaan niin korkea kuin Minna oli ajatellut.
Työpöydällä seilaillut muistilappu rutistui kourassa ja lensi komeassa kaaressa paperikoriin. Onneksi osa isännöitsijän arjen yllätyksistä oli ehdottomasti positiivisia.
Katso tarkempi hinnoittelu tästä!