Isännöitsijä, mitä jos tekisit vähän vähemmän? Luotettava yhteistyökumppani tuo helpotusta nopeatempoisen arjen pyöritykseen. Taija Kolu MTR-Isännöinninti Oy:stä tietää kenelle soittaa, kun salaoja- ja putkihuoltojen tarve iskee. Drainmanilta hommat hoituvat jouhevasti tiedottamista myöten ja isännöitsijän aikaa säästyy muihin töihin.
Verkot vesille – nokkela isännöitsijä tietää, kenelle soittaa
Isännöintitoimistossa yksikään päivä ei ole samanlainen. Kiireisen arjen keskellä isännöitsijältä odotetaan nopeaa vastausta kaikkeen. “Isännöitsijän pitää olla sellainen besserwisseri, tietää kaikesta kaikki. Pitää olla myös poliisi, sairaanhoitaja ja huoltomies”, naurahtaa MTR-Isännöinti Oy:ssä isännöitsijänä toimiva Taija Kolu. Kukaan ei kuitenkaan voi taipua kaikkialle – ei edes isännöitsijä. Erikoisaloja koskevat asiat on parasta ohjata alan asiantuntijoille. Kiireen keskellä on tiedettävä välittömästi kenelle soittaa ja voitava luottaa siihen, että pyydetty homma tulee hoidetuksi.
Yhteistyö MTR-Isännöinti Oy:n ja Drainmanin välillä on kestänyt jo vuosia. MTR-Isännöinti on nykyaikainen isännöintifirma, joka huolehtii niin yhtiöstä, sen asukkaista kuin omistajistakin. Kun Kolu aloitti vuonna 2020 MTR-Isännöinnissä, hän kuuli esimieheltään Drainmanista. Kolu siirtyi jatkamaan yhteistyötä, ja on tilannut isännöimilleen taloyhtiöille Drainmanilta oikeastaan kaikki työt sadevesijärjestelmien kuvauksista viemäreiden huuhteluun. “Olen kilpailuttanut eri toimijoita, mutta todennut, että Drainman on hinta-laatusuhteeltaan hyvä”, Kolu toteaa.
Selkeää raportointia ja toimivaa yhteistyötä
MTR luottaa Drainmanin ammattitaitoon ja saumattomaan yhteistyöhön niin salaojien, viemäreiden, sadevesijärjestelmien kuin putkienkin kuvauksissa ja huuhteluissa. “Yhteistyö Drainmanin kanssa toimii hyvin. Jos on jotain reklamoitavaa, niihin suhtaudutaan hyvin, ja ne korjataan”, Kolu sanoo.
Drainman helpottaa isännöitsijöiden arkea myös laittamalla yhtiön asukkaille tiedotteen tulevasta putkikuvauksesta. “Mielestäni se on tosi hyvä, koska he tietävät, mitä ilmoituksessa tulee mainita. Isännöitsijän ei tarvitse alkaa laatimaan tiedotetta”, Kolu toteaa. Isännöitsijällä säästyy aikaa muihin töihin, kun Drainman kontaktoi asukkaat.
Taija Kolu kertoo suosittelevansa Drainmania taloyhtiöiden hallituksille: “Kerron usein, että MTR on kilpailuttanut monia eri toimijoita ja Drainman on hyväksi havaittu. Toisinaan tilaan palvelun suoraan Drainmanilta.”
Raportit ovat Drainmanin ylpeyden aihe, eikä suotta. Selkeistä ja kattavista raporteista on ennenkin tullut asiakkailta kiitosta. “Drainmanin raportit ovat olleet erittäin riittäviä ja hyviä, niissä on myös selkeät toimenpide-ehdotukset”, Kolu toteaa.
“Kun joku asia on sovittu, niin ei tarvitse enää miettiä, onko sitä tehty vai eikö sitä ole tehty”
Taloyhtiöiden hallituksissa on kiire. Kun työpöydät täyttyvät jatkuvasti juoksevista asioista, saattavat myös vastausviiveet kasvaa. Vastausviiveet taloyhtiöiden ja isännöitsijän välillä aiheuttavat asioiden hoitamisen venymisen. Kun isännöitsijällä on ässänä hihassaan luotettava yhteistyökumppani, jää kilpailutusrumba ja pitkät viestien vaihdot pois. “Voin esittää suoraan hallitukselle Drainmania. Olen saattanut pyytää jo valmiiksi hinnankin. Sitten esitän tarjouksen hallituksen kokouksessa, ja hallituksen hyväksyessä tilataan työ.” Kolu kuvailee. Hyöty näkyy myös suoraan taloyhtiöiden asukkaille, kun asioita saadaan vietyä nopeammin eteenpäin.
Isännöitsijät ovat paljon tekemisissä huoltoyhtiöiden kanssa. Kolu kertoo, että toisinaan huoltoyhtiöiden kanssa toimiessa käy niin, että pyydetty asia on syystä tai toisesta jäänyt hoitamatta. Tämä käy usein ilmi isännöitsijälle vasta, kun asukkaalta tulee kysely, miksei asiaa ole hoidettu. Isännöitsijä joutuu käyttämään aikaansa huoltoyhtiön muistutteluun. “Luotettava yhteistyökumppani tuo lisäarvoa myös siinä mielessä, että tiedän, että pyydetty homma hoituu varmasti. Kun joku asia on sovittu, niin ei tarvitse enää miettiä, onko sitä tehty vai eikö sitä ole tehty”, Kolu summaa.